קובה (גובה) – טיול יום לקהילה היהודית של אזרבייג'ן

אחד האתרים היהודיים המיוחדים והמפתיעים ביותר בעולם נמצא, באופן מפתיע לא פחות, באזרבייג'אן. הוא נמצא במרחק של שעתיים נסיעה מבירת אזרבייג'ן באקו, לצד העיר היפיפייה קובה (גובה). שם תמצאו קהילה יהודית עתיקה ומיוחדת בשם קרסניה סלובודה.

מאיפה הגיעה הקהילה הזו, מה יש לעשות בביקור בקרסניה סלובודה והאם שווה להיכנס לקובה? יש לנו כמה פרטים שכדאי לכם להכיר לפני שאתם יוצאים לטיול יום לעיר של הקהילה היהודית.

טיולים מודרכים לגובה

Powered by GetYourGuide

הכירו את יהודי ההרים של אזרבייג'ן

העיירה קרסניה סלובודה (ברוסית) או קירמיזי קסבה (באזרית) היא עיירה מיוחדת מאוד. היא אחת משני יישובים יחידים בעולם – מחוץ לישראל, כמובן – שכל תושביה יהודים לחלוטין. בעיירה הקטנה הזו תוכלו לבקר בבתי כנסת עתיקים, לחקור בית עלמין יהודי, לבקר במקווה ובישיבה, להגיע לאולם אירועים כשר ולקבל ניחוח של קהילה יהודית עתיקה של פעם, כזו שאנחנו כבר לא ממש מכירים.

יהודים יושבים במקום הזה עוד מהמאה ה-13, כאשר הכפר נוסד באופן רשמי בשנת 1742. כשברית המועצות נפלה בסוף שנות השמונים חיו בקהילה כ-18,000 יהודים, אבל היום, בין היתר בשל העלייה לישראל, האוכלוסייה קטנה ועומדת על כ-4000 תושבים יהודים. 

טיול יום לקהילה היהודית של אזרבייג'ן

הקהילה יושבת באזור יפיפייה ועד גדות נהר Kudyal, כאשר מצידו השני של הנהר חיה הקהילה המוסלמית של קובה. השילוב בין הקהילות, הדתות והמסורות הוא בהחלט שילוב מעורר השראה ואפילו קנאה.

מה יש לעשות בקרסניה סלובודה?

העיירה, שמכונה גם "ירושלים של הקווקז", היא עיירה די קטנה ואין המון מה לראות, ובכל זאת היא בהחלט שווה ביקור. מתוך 11 בתי כנסת שפעלו בה בעבר פועלים היום שניים, ומומלץ לבקר לפחות באחד מהם. אלו בתי כנסת מעוצבים, מכוסים שטיחים אזרים יקרים, ונערכות בהם תפילות קבועות וכמובן תפילות בימי החג.

בנוסף, מומלץ לבקר בבית הקברות שמתנשא מעל העיירה וכך מאפשר לראות את העיר מלמעלה. אתר נוסף ששווה הצצה הוא האחוזה של המיליארדר היהודי זרח אילייב, אחוזה שערכה עומד על כשלושה מיליארד דולרים. זרח אילייב תרם גם למוזיאון למורשת יהודי קווקז, שנפתח בקרסניה סולבודה בשנת 2020.

אל תשכחו לשוחח עם האנשים במקום, שמדברים בשפה ייחודית – ג'והורי, שפה יהודית שמשלבת פרסית, ארמית ועברית. 

מרגש מאוד לבקר בעיירה, שממנה קורצים מגני דוד מכל בית וכל שמות הרחובות יהודים לחלוטין!

ביקור בגובה (קובה) ובשבילי הטבע

אם נסעתם שעתיים כדי לטייל בעיירה היהודית, מומלץ לקפוץ גם לעיר קובה. קובה היא עיר חביבה למרגלות הרי הקווקז. יש בה פארק גדול, מפעל לאריגת שטיחים, מוזיאון היסטוריה ומסגד יום שישי מרשים.

קובה והקהילה היהודית יושבים במיקום הררי יפיפייה, ולכן יש שפע של אתרי טבע מרהיבים בסביבת מקום – תוכלו לבקר בכפר חינליק (Xinaliq), כפר ציורי מהמם בגובה של למעלה מ-2000 מטרים המוקף בנהרות, או במפלי אפורדג'ה (Afurdja). שימו לב כי הדרכים מעט משובשות ומומלץ להיעזר נהגים מקומיים.

הגעה לקובה ולקרסניה סלובודה

כדאי מאוד להקדיש לפחות יום אחד לקובה ולקרסניה סלובודה, ויותר מיום אם אתם מעוניינים גם לטייל בטבע האזרי המרהיב באזור. משך הנסיעה הוא שעתיים מבאקו, כאשר תוכלו לקחת אוטובוס או מרשותקה מהתחנה המרכזית בבאקו (עלות של כ-4 מנט). האוטובוסים יוצאים במשך כל היום. 

תוכן עניינים